Pszczoły - pożyteczne owady
Scenariusz zajęć przyrodniczo - plastycznych
Cele główne:
- budowanie dziecięcej wiedzy o świecie przyrodniczym
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez sztuki plastyczne
- kształtowanie umiejętności społecznych dzieci poprzez zgodne funkcjonowanie w sytuacjach zadaniowych
Cele szczegółowe:
- dziecko próbuje rozpoznawać rośliny w ogródku przedszkolnym
- potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin
- wie jakie warunki są potrzebne do wzrostu roślin
- wie, że pszczoły to pożyteczne owady i trzeba je chronić
- uczestniczy w zabawach ruchowych
- przestrzega reguł w sytuacjach zadaniowych
- umie wypowiadać się w postaci prostych kompozycji używając kredek
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna, grupowa
Metody: słowna, oglądowa, czynna
Środki dydaktyczne: sadzonka poziomki, kredki, tamburyno, płyta CD z nagraniami odgłosów pszczół, poziomkowe kwiatki wykonane z kółek, sylwetka pszczoły.
Przebieg:
Część wstępna.
- Przywitanie
- " Z kwiatka na kwiatek" - zabawa ruchowa z elementem skoku. Dzieci przeskakują z kwiatka na kwiatek ( wykonanych z kółek) po ułożonej ścieżce. Odległość między kwiatkami dostosowujemy do możliwości dzieci w grupie.
Część główna.
- " Poziomka" - oglądanie sadzonki poziomki w doniczce, jej kwiatków, małych zielonych poziomek i dużego owocu. ( Udało mi się kupić taką sadzonkę w sklepie ogrodniczym ) Uświadomienie dzieciom, że poziomki, które widzą to dzięki pszczołom.
- " Śniadanko Pszczółki" - opowiadanie z użyciem sylwetki pszczółki.
" Bzz..., bzz... bzz... to ja pszczółka, fruwam i fruwam, kwiatków szukam. O! znalazłam! Jaki piękny, jaki pyszny, pojem sobie. Och! Najadłam się. Pozbieram teraz pyłek kwiatowy i zaniosę do ula. Trochę z jednego kwiatka, trochę z drugiego. Może jeszcze z trzeciego. Już wystarczy, lecę do domu. I poleciała.
Rozmowa na temat treści opowiadania. Zwrócenie uwagi na znaczenie roślin w życiu owadów i owadów w powstawaniu pysznych poziomek. Próba odpowiedzi na pytanie: czy pszczoły to pożyteczne owady?
- " Pszczółki do kwiatków" - zabawa ruchowa z wykorzystaniem płyty CD z odgłosami pszczół. Dzieci biegają po sali przy odgłosach owadów natomiast gdy jest cisza siadają na kwiatkach poziomek i pożywiają się ( wykorzystujemy kwiatki z poprzedniej zabawy) . Zabawę powtarzamy kilka razy.
- " Poziomkowe kwiatki" - dzieci rysują poziomkowe kwiatki z kółek kredkami. Wszystkie prace wieszamy na tablicy i tworzymy poziomkowy zakątek.
- " Szukaj sobie pary" - zabawa orientacyjno - porządkowa przy tamburynie
- " W przedszkolnym ogródku" - wyjście do ogródka w celu posadzenia kolejnej rośliny w przedszkolnej " Strefie dla Pszczół"
Część końcowa.
Obserwacja roślin w ogródku. Próby rozpoznawania i nazywania zgromadzonych roślin. Wypatrywanie owadów.
Opracowała i przeprowadziła
Ewa Rejnus
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz